24 februari 2007

Ik ben weg

Nee, ik ga niet weg, ik houd er niet mee op, het betreft het titel van het boek Ik ben weg van Jean Echenoz. Een goed boek met verrassende wendingen, beginnend met een man die z'n vrouw verlaat. Talloze vriendinnen heeft hij en een een kunstgallerie. De zaken lopen niet lekker, maar z'n compagnon helpt hem met het voorbereiden van een barre tocht naar Groenland, waar tientallen jaren daarvoor een schip met een belangrijke kunstcollectie is gestrand...

Natuurlijk gaat niks zonder problemen en het bijzondere aan het boek is dat het zich lij
kt te ontwikkelen tot een detective, iets wat ik van te voren niet verwacht had. Het perspectief verspringt per hoofdstuk, waardoor je wel even op moet letten, de grote hoeveelheid namen zorgen wel eens voor enige verwarring. Maar Jean Echenoz heeft mij met dit boek wel weten te overtuigen, van hem wil ik vaker iets lezen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Een zeer verrassende kennismaking, absoluut een aanrader. Aan de piano lijkt mij ook een goed boek, en ik hoop dat zijn laatste roman Ravel ook vertaald gaat worden.