04 april 2007

Garp

Indrukwekkend, dat is het eerste wat bij me opkomt over De wereld volgens Garp van John Irving, zowel qua verhaal als qua schrijfstijl. Kleine details van hoofdstukken eerder komen terug en blijken belangrijk, onverwachte dingen gebeuren continu (wat ook over de boeken van Garp wordt gezegd), het verhaal is heftig maar op de een of andere manier blijft het luchtig. Veel verschillende verhaallijnen lopen door elkaar, omdat ons ook steeds een kijkje gegund wordt in de boeken en verhalen die Garp schrijft.

Kort samen te vatten is dit boek niet. Oftewel, niet op zo'n manier dat er iets duidelijk wordt. Toch maar een poging.... Het boek beschrijft het leven van Garp, beginnend op de prestigieuze Steering school (alleen jongens) waar zijn moeder verpleegster is, zijn vader leeft niet meer en pas laat komt hij erachter hoe hij verwekt is. Garp is een stille, hard werkende jongen, gaat worstelen, ontmoet de dochter van de worstelleraar... Maar voordat zij van hem is moet er een verhaal geschreven worden, waarvoor Garp met z'n moeder naar Wenen trekt, waar vooral z'n moeder schrijft. Toch weet hij uiteindelijk met Helen te trouwen....

Dit is slechts het begin. Het leven van Garp wordt bepaald door de bezorgdheid over zijn kinderen, een transseksuele vriendin van z'n moeder, vrouwen die gewenst hun tong afhakken, enz. En steeds gebeurd er iets tragisch, maar nooit zorgt dat ervoor dat het gruwelijk en vervelend wordt om verder te lezen, door humor en het doorzettingsvermogen van Garp brengt elk ongeluk weer iets positiefs voort....

1 opmerking:

boekengek zei

De wereld volgens Garp is een fantastisch boek, ik begrijp heel goed dat je er van onder de indruk bent! Ik kwam in augustus 1994 op het Caribische eiland Barbados aan met maar één dik boek bij me. Je raadt al welk. Op de dag van aankomst begon het te regenen en vervolgens trok in twee dagen een tropische storm, met de gebruikelijke schade aan huizen en bomen, over het eiland heen. 'Garp' heb ik in die 2 dagen gelezen, liggend op mijn 'king-size' bed, en toen was ik verkocht aan Irving. Daarna beleefde ik zelf nog een Garp-achtig avontuur met een ex-Russische maar nu Zweedse kinderarts (V), maar dat is eigenlijk iets voor een blog, of een roman -- of gewoon een opwindende herinnering.