13 juli 2007

The broker

Al enige tijd stond ie op m'n plank, al meerdere keren in m'n handen gehad, The broker van John Grisham, maar de verwijzing naar de CIA op de achterkant deed hem me steeds weer terugzetten. Ik heb er niks mee en ik snap er niks van: de werkwijze van de CIA en de FBI in Amerikaanse series en thrillers.

Gelukkig toch maar es van de plank gepakt, want ik vond het een heerlijke thriller: spannend, beetje juridisch, goede verhaallijn. Alleen jammer dat de reden van de vlucht van de hoofdpersoon, Joel (alias Marco), een satellietsysteem betreft wat in werkelijkheid nooit zou kunnen bestaan. De natuurkunde zorgt er nou eenmaal voor dat je niet alleen maar banen over China en Israel kunt trekken, maar dan de hele wereld op de koop toe moet nemen. Gelukkig geeft Grisham achterin toe dat hij van dit onderwerp geen verstand heeft.

Joel krijgt op de laatste dag van het termijn van persident Morgan gratie, maar moet wel op de vlucht. Het idee komt nl van de CIA, die meer over hem weet en graag wil weten wie hem als eerste te pakken krijgt: Israel, China of Rusland? Maar dat kan niet op eigen grond en Joel belandt in Italie, waar hij taal en gewoontes moet leren (handig, meteen een kleine cursus Italiaans, goed voor tijdens de vakantie). En natuurlijk wordt ie in de gaten gehouden, maar gelukkig is ie zelf ook niet al te dom.

Wat ik vooral mooi vond is dat je sympathie hebt voor Joel, omdat je weet wat de motivatie van zijn gratie is. Aan de andere kant, hij was niet voor niks tot 20 jaar cel veroordeeld. En toch, dat gun je hem niet.

Na dit boek ben ik overtuigd van Grisham, een nieuwe (voor mij dan) thrillerschrijver ontdekt!

Geen opmerkingen: