08 juli 2007

Tortilla Flat

Wat ik precies moest verwachten bij John Steinbeck wist ik niet, maar niet hetgeen ik in Tortilla Flat las. Niet dat het geen goed boek was, maar veel minder serieus dan ik had verwacht. Maar misschien is het het verkeerde beeld dat ik heb van Nobelprijswinnaars of is Tortilla Flat gewoon een atypisch boek van Steinbeck.

Het boek deed me nog het meest denken aan een jongensboek, vol avonturen, maar dan voor volwassenen, alleen al vanwege de grote hoeveelheid wijn die er gedronken wordt en de ondoorgrondelijk, niet kloppende logica van de hoofdpersonen waar toch geen speld tussen te krijgen is. En daar moest ik toch regelmatig om lachen.

Het verhaal gaat over Danny en zijn vrienden tijdens de Grote Depressie in de jaren 30. Danny erft een huis en voor het eerst hoeven ze niet meer op straat te leven. Maar aan werken hebben ze een broertje dood, geld en eten wordt op slinkse wijze verkregen. Maar nooit op zo'n manier dat je de vrienden een stel boeven vind, medelijden wekten ze meer op.

Dit boek heeft wel mijn nieuwsgierigheid naar Steinbeck vergroot. Maar eens op zoek naar wat boeken van hem...

Geen opmerkingen: