05 augustus 2007

Boetekleed

Van Ian McEwan las ik eerder al eens Amsterdam, dat ik toen erg goed vond en waarschijnlijk binnenkort wel eens ga herlezen, want ik ben er veel van vergeten. Mij werd namelijk verteld dat dat zijn minste werk was. Werk aan de winkel dus: meer van hem lezen. Het werd Boetekleed (Atonement).

Het eerste deel van dit boek kabbelde langzaam voort, er gebeurde eigenlijk niet zo veel: Briony (13 jaar) wil met haar nichtjes en neefjes die komen een toneelstuk opvoeren dat ze zelf geschreven heeft, wat uiteindelijk niet lukt. Haar zus Cecilia staat op het punt een relatie te krijgen met Robbie, de zoon van de werktster. Maar dan wordt nichtje Lola verkracht en wijs Briony wel de juiste schuldige aan? Daar gaat het boek eigenlijk over, maar dan ben je al 200 pagina's verder. Ik vond de aanloop duidelijk te lang...

Maar het thema wordt wel mooi uitgewerkt, het 2e deel leest al beter, hoewel het gedeelte over oorlog van mij ook wat korter had gemogen. Alleen het laatste gedeelte, waar Briony verpleegster is, lijkt voor mij de juiste lengte te hebben.

De schrijftstijl is echter wel heerlijk, dus het boek daarom goed leesbaar. McEwan zal dus nog steeds op mijn lijstje van schrijvers blijven staan waar ik meer van wil lezen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Oke ,ik heb hem klaarliggen ,omdat het verfilmd wordt en ik eerst het boek wil lezen...hilly