14 oktober 2007

Over de gekte van een vrouw

Sommige boeken koop ik alleen al vanwege de nationaliteit van de auteur. Dit was ook het geval met Over de gekte van een vrouw van Astrid Roemer, Surinaamse. Mijn interesse in Surinaamse literatuur bestaat sinds een paar jaar, sinds ik daar toen bijna 4 maanden gewoond heb voor mijn stage. Een periode die lang genoeg is om je ook echt in de cultuur en de geschiedenis te verdiepen. De geschiedenis is wat lastig, vooral omdat er een groot taboe heerst op het regime Bouterse. De literatuur is echter heel toegankelijk, want het is grotendeels gewoon in het Nederlands geschreven. Zo ook dit boek, dat ik uit de kast trok als eenvoudig, licht tussendoortje, maar dat viel tegen...

Het boek gaat over een jonge, zwarte vrouw, op zoek naar de liefde, vrienden, haar toekomst. Net getrouwd, 9 dagen, en al weer willen scheiden. Schande voor de katholieke familie. Dan ontmoet ze een Indiaanse vrouw, met wie ze een relatie krijgt. Ondertussen ziekte en dood in haar omgeving.

Inderdaad, een triest verhaal, en heel framentarisch beschreven. Dus ook niet altijd even duidelijk, helaas. Maar wel mooi, de gedachten van een vrouw in die positie, een positie die ik me niet voor kan stellen.

Geen opmerkingen: