01 november 2007

Functie: sollicitant

Een paar maanden geleden begon ik met solliciteren. En als groentje van een universiteit en daar ook al een jaartje een baan, is de echte wereld toch nog wel vreemd. Hoe pak je dat aan, een leuke baan vinden? En wat wil ik eigenlijk? Dit boekje, Functie: sollicitant, van Geerhard Bolte heeft me daarbij wel op weg geholpen. In ieder geval op de weg van hoe het bij grote bedrijven moet. De wereld na een kleine opleiding is toch anders, aangezien op verschillende plekken waar ik orienterend kwam vaak wel een bekende tegenkwam.

Maar goed, uiteindelijk vind ik natuurlijk niets via officiƫle kanalen, want dat heb ik nog nooit met iets gedaan, ook al probeer ik die eerst te volgen. Uiteindelijk blijkt toch het netwerk je belangrijkste zoekmogelijkheid of wordt je vanuit dat netwerk door anderen benaderd. Zo'n netwerk dat bij mij toch al best groot was, mede dankzij die kleine studie en een actief verenigingsleven binnen die studie.

Al met al ben ik er nu uit en moeten alleen arbeidsvoorwaarden nog worden besproken. En dat gaat wel goed komen. Waar dit boekje overigens ook info over geeft. En waar verder mijn omgeving en netwerk goede raadgevers zijn.

Dus als je genoeg kanalen hebt om een leuke baan te vinden voegt dit boekje misschien niet heel veel toe. Maar als je naar een groter bedrijf wilt, met officiele procedures en geen bekenden, dan is het zeker de moeite waard dit boekje eens te lezen. Om dingen tegen te komen die je misschien al lang wist, maar nooit verkeerd zijn nog eens te horen. En verder wat slimme trucs en vragen die je vaak gesteld zullen worden..

Geen opmerkingen: