18 november 2007

Zero

Door deze recensie op nu.nl liet ik met overhalen om het boek Zero van Denis Guedj te lezen. Helemaal toen ik las dat het ook de auteur van De stelling van de papegaai is (niet zelf gelezen, maar veel goeds over gehoord). Toch ben ik niet zo lyrisch al de schrijfster van die recensie. Ik had graag wat meer over de geschiedenis en het ontstaan van het 'cijfer' nul willen opsteken uit dit boek. Want opeens is ie er, met maar weinig uitleg hoe, alleen het waarom is redelijk vertegenwoordigd.

Verder is het een combinatie van een roman en een verhalenbundel. Aémer speelt altijd de hoofdrol, maar in verschillende periodes, van ver voor onze jaartelling tot het heden. En altijd in en rond Bagdad. En verder speelt in elk verhaal het telsteentje een belangrijke rol en wordt het geheel aan elkaar geweven in het eerste en laatste hoofdstuk, waar Aémer als archeologe in het heden figureert. Maar helaas zijn de andere verhalen steeds een beetje hetzelfde. Aémer heeft steeds dubbele liefdesrelaties, er breekt altijd oorlog uit en een van Aémers vriendjes is altijd druk in de weer met de getallen. Dat maakt het geheel af en toe wat voorspelbaar.

Al met al geen slecht boek en ik heb er wel iets van opgestoken, maar het wetenschappelijke gehalte had van mij wat hoger gemogen.

Geen opmerkingen: