12 april 2008

LOTR III - De terugkeer van de koning

Ook deel 3 van In de ban van de ring heb ik nu gelezen, De terugkeer van de Koning. En natuurlijk was me al bekend dat de ring in de Doemspleet geworpen zou worden, maar hoe het ook nog maar precies zat (van de film is me weinig bij gebleven) wist ik niet meer. In ieder geval anders dan ik me herinnerde.

En verder, ik bewonder het gedrag van de hobbits die allemaal nog nooit de Gouw uit waren geweest en nu Ringdrager of schildknaap worden. Al met al vind ik het vooral een mooi avonturenverhaal. In dit deel voegt de reis naar huis niet echt veel meer toe, behalve dat het daar ook chaos is maar dat snel recht wordt gezet.

En dat is misschien wel hetgeen waar ik toch over struikel, alles lijkt zo gemakkelijk te gaan. Het komt wel over als zwaar, maar op de kritieke momenten loopt alles altijd goed af. Mooi natuurlijk, maar daardoor ontbreekt er toch een soort spanning.

Ik ben blij dat ik de reeks uiteindelijk gelezen heb, maar het is niet het beste wat ik ooit gelezen heb. Het is gewoon niet mijn genre.

Geen opmerkingen: