11 mei 2008

Heart of darkness

Enkele jaren geleden heb ik me voorgenomen om tussen de boeken die ik lees ook een selectie van oude Engelse literatuur te hebben, deels omdat ik vind dat ik meer moet lezen dan moderne teksten, deels omdat die boeken lekker goedkopen waren (nu is dat een minder belangrijk criterium) en natuurlijk omdat ik het leuk vind.

Wat dit laatste betreft viel Heart of Darkness van Joseph Conrad me een beetje tegen. Leuk was sowieso niet het juiste woord als je bedenkt dat het eigenlijk een aanklacht is tegen de kolonisatie, maar interessant viel ook tegen.

Het boekje gaat over Marlow die naar Congo waar hij de rivier opgaat, op zoek naar Kurtz, de ivoorhandelaar in de rimboe. Kurtz intrigeert hem, wat bezielt zo'n man, hoe is zijn leven, hoe gaat men om met de lokale bevolking. En van dat laatste weten we dat er niet vele te goeds te verwachten valt. Marlow bewondert Kurtz en haat hem tegelijkertijd.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vond het juist een ijzersterk boek