09 juni 2008

Eerder thuis dan Townes

Tot de doelgroep van de literaire juweeltjes hoor ik zeker niet, aangezien ik al een graag-lezer ben. Maar ik vind het wel een aardige manier om een schrijver te leren kennen. En van P.F. Thomése had ik nog nooit wat gelezen. Vanmiddag las ik in trein ik de twee verhalen over J. Kessels die opgenomen zijn in Eerder thuis dan Townes.

De verhalen raakten me niet echt. Het gedrag van J. Kessels en de onbenoemde ik-figuur zijn voor mij niet echt identificeerbaar, namelijk nogal lomp. Eén keer in Duitsland waar het vooral over hoeren en een beetje over voetbal gaat (en dat kan me zelfs op de dag dat Nederland met 3-0 van Italië wint weinig interesseren) en één over een optreden van Townes van Zandt (die ik maar even opzocht op Youtube en vond) in Emmen.

We kan ik de stijl van Thomése waarderen, lekker droog, dat mag ik wel. Dus wel een goed idee om nog eens iets van hem te lezen. En om vaker een juweeltje te kopen als ik bij de Bruna kom en de schrijver nog niet ken (indien wel, dan voegt het niets toe, want eerder gepubliceerde verhalen lijken te worden gebruikt). Het blijkt inderdaad een goede manier om met nog onbekende schrijvers in aanraking te komen.

Geen opmerkingen: