05 juli 2008

Stikvallei

Van Frank Westerman ben ik een paar jaar geleden iets gaan lezen toen we hem hadden uitgenodigd voor een symposium. Die lezing ging toen over Ingenieurs van de ziel, over waterbouw in Rusland. Nu vond ik bij Bruna het literaire juweeltje van juli, Stikvallei. En niet eerder in een ander boek van het gepubliceerd (die wil ik toch nog wel eens aanschaffen), dus een fijn boekje voor vanmiddag.

Dit verhaal gaat over een ontploft kratermeer in Kameroen, hoe er onderzoek naar wordt gedaan en er vooral over getwist wordt. Want in Kameroen is ook veel bijgeloof en worden andere landen verdacht van aanvallen. Een natuurramp vindt men een te makkelijk antwoord. En toch is dat wat gebeurde.

Wat me intrigeert aan de boeken van Westerman is de combinatie van een verhaal en een onderzochte werkelijkheid waarin de exacte wetenschap een belangrijke rol speelt. Die andere boeken van hem wil ik nog steeds graag lezen. Dit juweeltje stelde niet teleur, een mooi afgerond verhaal over een onderwerp dat intrigeert maar waar ik anders nooit van geweten had.

Geen opmerkingen: