25 augustus 2008

The Oxford murders

Een prima boek voor een luie zondag dacht ik gisteren, The Oxford murder van Guillermo Martínez. De aanbeveling van dit boek las bij de Wiskundemeisjes. Die druilerige zondagmiddag die daar genoemd werd was ik vergeten, maar die is zeker toepasselijk. Het boek is niet al te dik, eenvoudig te lezen, spannend en onderhoudend, prima te doen op een lui dagje.

Wiskunde heeft me altijd geïntegreerd, ook al heb ik uiteindelijk besloten om het niet te studeren, ingenieur werd ik wel. En ook in m'n werk mag ik nog regelmatig stoeien met formules. Vandaar dat detectives met wiskunde altijd leuk zijn. Vandaar dat ik ook nog steeds Numbers kijk, hoe vergezocht de wiskunde daar soms ook is en hoe simplistisch toegepast.

In dit boek klopt het allemaal. De gebruikte wiskunde is niet al te ingewikkeld, maar laat je wel nadenken. Logica speelt een belangrijke rol, precies datgene waar de hoofdpersoon zich mee bezig wil houden in Oxford. En dan wordt zijn hospita vermoord. Met een mysterieus briefje (of toch niet?). Het leuke aan dit boek vond ik dat ik iedereen als verdachte begon te zien en bij alles wat gebeurde veranderde de verdachte. En niks is uiteindelijk wat het bleek te zijn. En toch was het als lezer mogelijk om de dader te vinden. Iets wat bij Agatha Christie (voor mij in ieder geval) niet mogelijk is.

Dus een ieder die wiskunde interessant vind en wel houdt van een detective op z'n tijd: vind een luie zondagmiddag en lezen dit boek.

Geen opmerkingen: