13 september 2008

A short history of nearly everything

Voor sommige boeken moet je gewoon de tijd nemen en niet te veel pagina's achter elkaar lezen. Dat had ik deze keer met A short history of nearly everything van Bill Bryson. Een erg interessant boek en goed geschreven, maar een hoofdstuk met al die informatie is wel genoeg voor één leessessie.

Het leuke aan dit boek vind ik dat het van allerlei wetenschappelijke onderwerpen iets vertelt. Beginnend bij de aarde zelf en zijn vorm (dit onderwerp aan het begin van het boek, helemaal goed wat mij betreft), het ontstaan van de aarde en de ontwikkeling van plant en dier. Leuk opgebouwd, geschreven met veel humor en je hoeft vooraf niets van de onderwerpen te weten (hoewel dat het wel makkelijker maakt.

Hoewel dit boek veel vertelt, blijkt bij bijna onderwerpen ook maar weer hoe weinig we eigenlijk weten. En over hoeveel onderwerpen er ook nog discussie blijkt te bestaan. Iets wat ik onderhuids eigenlijk wel wist, maar me nooit zo beseft had. Ik ben dus wijzer geworden van dit boek en het heeft veel vragen opgeleverd.

Bill Bryson blijft me positief verrassen met zijn schrijfstijl. De meeste van zijn boeken staan dan onderhand ook al in de kast te wachten totdat ze gelezen zullen worden. En dat met enige regelmaat zeker gebeuren.

Geen opmerkingen: