28 februari 2009

Bingo!

Na mijn verblijf in Suriname, nu al weer bijna 4 jaar geleden, ben ik interesse in het land en zijn literatuur blijven houden. Toen las ik De koningin van Paramaribo van Clark Accord. Een erg interessant en prettig leesbaar boek. Toen had ik alleen nog geen log, dus geen linkje naar de post. Maar de kans dat ik het weer eens ga lezen is erg groot.

Toen Bingo! uitkwam wilde ik dat dan ook graag lezen. Hoewel dit verhaal zich in Rotterdam en Amsterdam afspeelt, gaat het wel over een deel van de Surinaamse gemeenschap. Ook niet gek dat het in Nederland speelt, Clark Accord woont daar per slot van rekening zelf ook.

En hoewel ik zelf ook in de randstad woon en best wel wat Surinamers ken is dit (gelukkig?) een subcultuur die ik niet ken en waar ik me ook niet zo veel voor kan stellen. De hoofdpersonen uit dit boek, met name Leanda en Naomi, leven voor de (illegale) bingo. En dat terwijl ze de eindjes al aan elkaar moeten knopen. Maar deze avond is er kans op de jackpot (5000 euro). De bingohal in Rotterdam is gesloten, maar er worden speciale bussen ingezet voor vervoer naar de hal in Amsterdam.

Het boek beschrijft de bingo-avond waarop de jackpot kan vallen. Goed gedaan, de spanning spat van de pagina's. Ondertussen komt ook het persoonlijke leven van Leanda en dochter Naomi aan bod. Een leven dat past bij de bingoverslaving...

Het boek geeft een interessante inkijk in deze subcultuur. Een verhaal dat me weer even verder liet kijken dan mijn eigen rustige leventje.

Geen opmerkingen: