07 februari 2009

De verborgen bron

Het was al weer even geleden dat ik Nederlandse literatuur las, met name degenen die ik vanuit de middelbare school meekreeg als belangrijke auteurs. Tijd dus voor iets in deze categorie. Het werd De verborgen bron van Hella Haasse. Voor mijn literatuurlijst las ik ooit De wegen der verbeelding van haar, dat sprak me toen wel aan en De verborgen bron zou hier op lijken. Haar andere werk minder, door Oeroeg ben ik bijvoorbeeld nooit heen gekomen, geschiedenis had ik weinig mee. Maar dat is aan het veranderen, dus ik zal waarschijnlijk nog wel meer van Haasse lezen.

Het verhaal gaat over de zoektocht naar een verborgen (schoon-)familiegeschiedenis. Jurjen is overspannen, zoekt rust en gaat daarvoor naar de plaats waar de ouders van zijn vrouw hebben gewoond. Zijn vrouw, Rina, moet er niet aan denken daar naar toe te gaan. Zij is per slot van rekening opgevoed door de ouders van haar vader. En ze moet er niet aan denken om naar het huis van de ouders van haar moeder te gaan.


Hoewel Jurjen met name papieren komt opruimen en nieuwsgierig is naar het verleden, komt hij veel te weten. Een geschiedenis die Rina voor hem verborgen heeft gehouden.

Geen opmerkingen: