12 april 2009

In the land of invisible women

De website LibraryThing heeft een Early Reviewers programma, waarmee het mogelijk is om boeken te recenseren voordat ze op de markt komen. Een leuk initiatief. Helaas zijn er op dit moment nog geen boeken voor de Nederlandse markt beschikbaar. Op In the land of invisible women van Quanta A. Ahmed na. Nadeel van dit boek is dat het een e-book is.

Het verhaal is autobiografisch. Quanta vertelt over de twee jaar die ze als dokter doorbrengt in Saoedi-Arabiƫ. Zelf van islamitische afkomst, en opgegroeit in Engeland en Amerika, voelt ze zich een vreemde tussen haar geloofsgenoten. Geen wonder, vrouwen hebben een bijzondere positie in dit land. Ze mogen zich alleen gesluierd en in gezelschap in de publieke ruimte begeven. En hoewel ze gewaardeerd wordt door haar, voornamelijk mannelijke, collega's, ze blijft een buitenstaander.

Het boek is niet geweldig geschreven en het feit dat het een e-book was is voor mij zeker een nadeel, het verhaal is wel interessant. Het geeft inzicht in de dubbele Saoedi-Arabische cultuur.

2 opmerkingen:

Anna van Gelderen zei

Heb je het boek op een e-reader gelezen of achter de pc? Ik ben voorlopig niet van plan om een e-reader aan te schaffen (te duur voor een apparaat dat ik waarschijnlijk alleen in de trein of op vakantie zou gebruiken), maar ik ben wel erg benieuwd naar andermans ervaringen.

Boekenwijs zei

Ik heb het achter de pc gelezen. Ik vind de e-reader een leuke uitvinding, maar nu nog te duur. En waarschijnlijk heb ik toch liever een echt boek in m'n handen.