31 mei 2009

In cold blood

Het was weer eens tijd voor een boek dat al een tijdje op mijn leesverlanglijstje stond. Met name om het verhaal dat het zou vertellen, niet zozeer om de schrijver. Het was tijd voor In cold blood van Truman Capote. Eerder las ik eens Breakfast at Tiffany's van hem en daar was ik toen niet zo van onder de indruk. Hoewel ik niet meer echt weet wat er mis mee was.

Met dit boek was in ieder geval niets mis. Hooguit misschien dat ik dit soort boeken, true crime, niet altijd even goed kan hebben en opeens 's nachts van redelijke normale geluiden (een kat op het dak) erg schrik. Het verhaal is waarschijnlijk bekend, in een willekeurig weekend wordt in een dorp in Kansas zomaar een gezin vermoord. Niks wijst op vijanden. En de twee daders lopen vrij rond.

Het boek verteld het verhaal van de gevolgen voor de gemeenschap, de jacht op de daders, hun motieven en hun bestraffing. Een indrukwekkend en angstaanjagend verhaal. Goed opgeschreven, misschien af en toe iets te veel details, spannend. Een boek dat je laat nadenken.

1 opmerking:

boekengek zei

In Cold Blood staat in mijn top 10 (of 25) van beste boeken die ik ooit gelezen heb. De geschiedenis van de daders is trouwens ook interessant, er zijn talloze boeken over geschreven!