04 juli 2009

Lijmen / Het been

Voor Willem Elsschot kreeg ik een zwak toen ik voor het eerst iets van hem las. Hetgeen ik toen las, was Lijmen / Het been. Een paar jaar na m'n eindexamen en een van de eerste literaire boeken die ik weer las. Wat ik daar tussendoor gelezen heb, weet ik niet meer...

Ondertussen heb ik meer van Elsschot verzameld, maar nog niet gelezen. Om er weer in te komen herlas ik Lijmen / Het been en opnieuw was ik onder de indruk. Het verhaal is goed opgezet en je krijgt sympathie voor een stel schurken. In het eerste deel, Lijmen, wordt het verhaal vertelt van Boormans en Laarmans die door middel van chantage en mooie verhalen het wereldtijdschrift verkopen. Met mooie artikelen van bedrijven, die dan vervolgens zelf voor de distributie moeten zorgen. En de verhalen zijn eigenlijk slechts aardig geluk knip-en-plakwerk.

In Het been krijgt Boormans vroeging, omdat hij een gehandicapte vrouw in het eerste deel met 100000 exemplaren heeft opgezadeld. Hij wil haar terug betalen, maar zij accepteert dat niet. Een vreemde rechtszaak volgt.

Het verhaal is duidelijk satirisch en heeft veel humor. Tijd voor (voor mij) nieuw werk van Elsschot. Kaas staat al te wachten.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Las het vroeger ook al eens, maar dit geeft me zin om het te herlezen :-) Er bestaat trouwens een mooie verfilming van Lijmen/Het Been, sfeervol en trouw aan Elsschot, een echte aanrader.

Boekenwijs zei

Dat klinkt interessant! Laatst nog 'Villa des roses' opgenomen van Canvas (maar nog niet gezien). Deze moet ik ook maar eens opzoeken.

woordenaar zei

Kaas is mijn favoriet, ook mooi verstript door Dick Matena, prijzig maar absoluut een aanrader.