08 augustus 2009

A clockwork orange

A clockwork orange van Anthony Burgess las ik toen ik 16 was en op de middelbare school zat. En toen was het te moeilijk. Te veel 'slang', waardoor ik meer bezig was met het begrijpen van de zinnen dan van het verhaal. Ondertussen zijn we tien jaar verder en is mijn Engels flink verbeterd. De woorden begrijp ik nu wel uit de context en ik kan me focussen op het verhaal.

En daarom ben ik blij dat ik het herlezen heb, want het is gewoon een goed boek. Alex en zijn vrienden gedragen zich gruwelijk, daar zijn de verhalen die je soms hoort over jongeren nog mild bij. En dan wordt Alex opgepakt. Na twee jaar in de gevangenis kan hij worden 'genezen'(=gehersenspoeld). En hoewel hij geen schatje was, dat is toch echt vreselijk.

Het mooie aan dit boek is zowel de kritiek op het gedrag in de samenleving als de kritiek op de te grote macht van de overheid. Deze is zo groot, dat je bijna medelijden met Alex krijgt. Het boek beschrijft een doemscenario, zo mag de samenleving nooit worden. Een boek om af en toen eens te herlezen en opnieuw te schrikken.

Geen opmerkingen: