13 september 2009

Het diner

Ik geloof dat ik de laatste tijd redelijk into de populaire boeken ben. Niet echt iets voor mij, maar ach, wat maakt het uit, als ik maar plezier heb bij het lezen. En dat heb ik zeker. In zo'n 24 uur las ik Het diner van Herman Koch. Heerlijk, leest lekker weg, fijne schrijfstijl en hoe triest het verhaal ook is, ik heb regelmatig moeten lachen.

De eerste 2/3 van het boek vind ik het sterkst, je wilt weten wat er aan de hand is en je wilt weten hoe de ouders met het gedrag van hun kinderen omgaan. Hoe ze dat dan uiteindelijk doen, is wat mij betreft een tegenvaller. De eigen carrière lijkt belangrijker, met name die van de 'toekomstige minister president'. Terwijl alles in mij schreeuwt dat die puber héél hard moeten worden aangepakt. En ook medische oorzaken voor het gedrag van vader en zoon had wat mij betreft niet gehoeven.

Maar dat alles neemt niet weg dat het lekker leest en dat het boek je weer laat nadenken over de vreselijke dingen die in de maatschappij gebeuren en hoe lomp mensen soms met die dingen omgaan. Zeker een aanrader.

Geen opmerkingen: