17 oktober 2009

Land van sterren

Op vakantie naar Jordanië. En als ik op vakantie ben lees ik graag iets wat zich in dat land afspeelt. Dat was alleen deze keer makkelijker gezegd dan gedaan. Alleen het boek Land van sterren van Annie Caulfield kon ik vinden. Met als ondertitel Reizen en liefde in Jordanië was me al wel duidelijk dat het niet meteen mijn type boek was, maar prima voor een volgeplande groepsreis. En dat bleek inderdaad het geval.

Het boek beschrijft een liefde tussen Annie (Brits) en Rathwan (Jordaanse bedoeïen). Ze hebben elkaar ontmoet als hij haar tijdens een reis gidst door Amman. Het verhaal is vooral een liefdesroman die de verschillen tussen de culturen beschrijft.

Dit boek verscheen in 1997 en beschrijft het de cultuur van de jaren daarvoor. De laatste decennia is Jordanië echter vrijer geworden (meer westers), waardoor het beschreven beeld niet helemaal overeen komt met wat ik zelf ervaren heb. Als vrouw alleen is Jordanië misschien niet de eerste keus, maar je zou het kunnen doen. En aan toeristen is men tegenwoordig wel gewend.

Leuk is dat ik me de beschreven plaatsen voor de geest kan halen en dat ook een deel van de geschiedenis van het land wordt verteld. Verder is het het verhaal van een zoveelste hopeloze liefde, niet iets waar ik iets mee kan.

Geen opmerkingen: