13 december 2009

Duits dienstmeisje

Hoewel ik me niet kan voorstellen dat de serie 'Literaire juweeltjes' slaagt in zijn opzet, namelijk mensen weer aan de lezen krijgen, lees ik ze vaak wel met plezier. Maar als niet-lezer zou ik weinig onder de indruk zijn en bevat bijvoorbeeld Duits dienstmeisje van Simon Vestdijk veel te veel Duitse tekst.

Verder is het het verhaal van een hopeloze liefde, waar de hoofdpersoon zowel over de liefde als de haat voor Else (het dienstmeisje) filosofeert. En natuurlijk gaat het uit en herinnert zij zich weinig van hem.

Dit is een deel uit het boek Else Böhler, Duits dienstmeisje, en ik vermoed het laatste deel. En daarmee hoef ik het hele boek niet meer te lezen. Ik weet hoe het afloopt en kan me voorstellen wat voorafging, namelijk drie maanden hopeloze verliefdheid.

Geen opmerkingen: