26 december 2009

Kaas

Willem Elsschot blijft één van mijn favoriete schrijvers. Eerder dit jaar herlas ik Lijmen/Het been en kort geleden zag ik de film van Villa des roses. Nu las ik Kaas.

Vanaf het begin is duidelijk dat de kaashandel van Laarmans op niks uit gaat lopen. Hij tuimt er met open ogen in en heeft opeens 20 ton kaas, die verkocht moet worden. Maar daar is hij helemaal niet mee bezig. Hij is vooral bezig met opscheppen en het inrichten van zijn kantoor. En de voorraad betalen lukt dat ook niet.

Opnieuw een fijn boek. Wel minder dramatisch dan Lijmen/Het been. Natuurlijk wordt er gekonkeld en bedrogen, maar alles lijkt goed af te lopen. Fijn natuurlijk, maar voor het verhaal iets minder.

De volgende Elsschot wordt Tsjip/De leeuwentemmer.

2 opmerkingen:

woordenaar zei

Kaas is mijn favoriete Elsschot, ik herlees het zo'n beetje iedere twee jaar en altijd weer genieten.

Boekenwijs zei

Ik heb nog niet zo veel Elsschot gelezen, maar ben zeker fan van hem. In herlezen ben ik niet zo goed, maar ik kan me voorstellen dat dat met Kaas best wel eens zou kunnen.