01 december 2009

Lucky

Dit boek, Lucky van Alice Sebold, kreeg ik vorig jaar via Librarything. Een boek dat ik waarschijnlijk niet zelf zomaar gekozen zou hebben. Een waargebeurd verhaal, autobiografisch zelf, van een vrouw die als eerstejaars student werd verkracht. Twee redenen waarom ik waarschijnlijk niet zo snel aan dit boek was begonnen als ik het niet had gekregen: wil ik zo'n vreselijk verhaal wel lezen en wordt zo'n verhaal niet snel heel zielig.

Dat laatste is zeker niet het geval. Het verhaal gaat uit van de feiten. Daardoor is het ook heel cru en zijn er momenten geweest dat ik het boek kwaad weg wilde gooien. Hoe kan een verkracht meisje zulke vragen worden gesteld tijdens een rechtzaak? Waarom hebben familie en vrienden zoveel moeite om normaal met haar om te gaan?

Een indrukwekkend boek, wat me gekluisterd hield, zelfs in een rumoerige trein, waar ik meestal niet erg veel opschiet in een boek. De titel van het boek klinkt wat vreemd voor het verhaal. Maar Alice prijst zich gelukkig dat ze haar dader voor het gerecht kon krijgen.

Geen opmerkingen: