13 december 2009

No country for old men

Anderhalf jaar geleden las ik The road van Cormac McCarthy. Daarna (of rond die tijd) verscheen de film No country for old men en ontdekte ik dat het bijbehorende boek van dezelfde auteur was. Van The road was ik onder de indruk, dus ik was benieuwd. Maar gezien het duistere in zijn boeken, was het niet meteen tijd voor dit boek. Pas afgelopen weekend vond ik dat het nu wel eens tijd werd om hierin te beginnen.

En inderdaad was ook dit boek donker. Het begint desolaat, met een aantal trucks met gedode mannen in the middle of nowhere. Ergens in de Texas, in de buurt van de Mexicaanse grens. Moss is hier aan het jagen en vindt veel, erg veel geld in één van de trucks. Hij besluit het te houden. En dan wordt hij opgejaagd vanuit twee kanten. Overleven wordt moeilijk, danwel onmogelijk.

Het verhaal zit goed in elkaar, met tussen de hoofdlijn door een soort dagboek van een sherrif, over de verloedering van de samenleving. Het boek is spannend en duister, maar als je eenmaal in het verhaal zit, dwingt het tot doorlezen.

De film heb ik hier nog op 'video' staan en in ben er nu erg benieuwd naar.

Geen opmerkingen: