01 januari 2010

2009 -> 2010

Aan het begin van een nieuw jaar hoort het er toch een beetje bij, de lijstjes. Dus hierbij een opsomming van de boeken die ik goed vond, de boeken die tegenvielen en mijn leesplannen voor dit jaar.

Welke boeken me aanspraken:
* Haruki Murakami - Kafka on the shore
* Truman Copote - In cold blood
* Anthony Burgess - A clockwork orange
* De millenium trilogie van Stieg Larsson:
- Mannen die vrouwen haten
- De vrouw die met vuur speelde
- Gerechtigheid
* Alice Sebold - Lucky
* Bill Bryson - Mother tongue

Daarnaast heb ik de 'cozy mystery' ontdekt, onder ander van Joanne Fluke, lekker ontspannend. En ook de graphic novel, zoals Persepolis.

Wat er tegenviel:
* Arnon Grunberg - Blauwe maandagen
* Annie Caulfield - Land van sterren
* Benjamin Kunkel - Indecision
* Ken Kalfus - Een vreemdsoorting onheil

En dan de plannen voor komend/dit jaar. Ik wil meer klassiekers lezen, zoals Treasure Island, The wizard of Oz en Dracula. En Don Quichotte moet ook eens uit.

Qua Nederlandse literatuur ben ik nieuwsgierig naar:
* Gerbrand Bakker - Boven is het stil
* Willem Frederik Hermans - De donkere kamer van Damokles
* Multatuli - Max Havelaar

En verder zie ik wel wat ik uit de kast trek en wat er op mijn pad komt. Ik hoop op een goed leesjaar.

4 opmerkingen:

Anna van Gelderen zei

Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook De donkere kamer van Damocles lezen. Het ligt al klaar op mijn nachtkastje (samen met nog een stapel andere boeken, waarvan sommige er al een half jaar liggen, dus het kan nog even duren, maar het kan ook morgen worden...)

Koen zei

Damokles staat bij mij ook op de verlanglijst, ben al WFH aan het verzamelen...Kafka op het strand vond ik ook een leuk boek. Ik ben ook driftig mijn klassiekers aan het inhalen, Max Havelaar net gehad, Dracula ligt bij mij ook al klaar...Een goed leesjaar toegewenst in ieder geval!

groet,

Koen

woordenaar zei

Moby Dick lijkt mij een mooie klassieker. Blauwe maandagen wil ik nog wel eens herlezen en Kunkel staat ook al op nog te lezen lijstje :)

Boekenwijs zei

Anna, de boeken die ik wil lezen kunnen bij mij ook gerust een half jaar blijven liggen. Damocles wilde ik al heel lang hebben en kreeg ik laatst voor m'n verjaardag.

Koen, ik ben ook fan van WFH, Onder professoren en Nooit meer slapen vond ik erg goed.

Woordenaar, ik geloof dat we niet helemaal dezelfde smaak hebben ;) Maar Moby Dick kan ik zeker aanraden, vond ik mooi.