20 februari 2010

The raw shark texts

Toen ik voor het eerst over het boek The raw shark texts van Steven Hall las, trok het me meteen. Hoewel ik hou van verhalen die ook kunnen gebeuren, kan ik ook genieten van magisch realisme. En dit boek lijkt daar wel onder te vallen.

In de eerste scene wordt Eric Sanderson wakker op een voor hem onbekende plaats en weet niet wie hij is. Een compleet geheugenverlies. Gelukkig ligt er bij de telefoon een briefje met het telefoonnummer van een arts. Daar wordt hij al snel wijzer en komt erachter dat z'n vriendin een paar jaar eerder is overleden.

Al snel krijgt hij thuis brieven ven de eerste Eric Sanderson, waarin van alles wordt uitgelegd. Eerst nog begrijpelijk, maar steeds vager, waarbij het gaat over conceptuele vissen. Uiteindelijk besluit Eric op zoek te gaan naar Dr. Fidorous, de enige die hem schijnt te kunnen helpen.

En dat wordt het steeds vreemder: reizen door 'un-space', iemand die z'n geheugen uitbreidt in andermans hoofden en letterbommen. De conceptuele wereld verandert in de echte wereld. Wordt Eric gek of beleeft hij dit echt?

Het is een verhaal dat doet nadenken en je achterlaat het idee dat je niet weet wat er echt gebeurd is. Ergens jammer, maar ook wel prima. Het past bij het verhaal. En naast dit boek schijnen er op papier en digitaal exta hoofdstukken (un-chapters) te zijn verschenen. Ook dit past bij het idee van het boek. Maar dat heb ik links laten liggen. Het verhaal is goed zo.

1 opmerking:

Anna van Gelderen zei

Ik heb dit boek tijden geleden gekocht vanwege de goede recensies, maar had het idee toen het eenmaal op de plank stond dat het niks voor mij is. En toen ik jou het woord 'magisch-realisme' zag noemen, wist ik meteen waarom ;-)
Maar goed, misschien is dat juist een reden om het boek binnenkort eens te lezen: wie weet verander ik wel van mening over magisch-realisme.