13 maart 2010

Mrs. Dalloway

Het gaat goed met de klassiekers dit jaar! Het lijkt me aardig te lukken om er regelmatig één te lezen. De afgelopen weken las ik Mrs. Dalloway van Virginia Woolf. Mijn eerste keus voor één van haar boeken zou waarschijnlijk To the lighthouse zijn geweest, maar deze had ik van een vriendin gekregen. En toen kwam er ook nog een 'group read' op Librarything. Een mooie kans om me eens in dit boek te verdiepen.

Het boek beschrijft slechts één dag, een dag waarop Mrs. Dalloway een feest geeft. De dag waarop haar oude geliefde Peter Walsh opeens weer voor haar staat, even terug uit India. De dag waarop Septimus Warren Smith op het dieptepunt van zijn depressie zit. En het verhaal wordt verteld vanuit de gedachten van alle hoofdpersonen. Dat geeft een mooie indruk van het verschil tussen wat mensen doen en wat ze er eigenlijk van vinden. Het maakt het boek af en toe ook wat lastig leesbaar, omdat niet altijd duidelijk is wie er aan het denken is en het verhaal drijft af en toe af, net als onze gedachten.

Het is wel een indrukwekkend boek, mooi geschreven, goed doordacht.

Geen opmerkingen: