12 april 2010

Eerst grijs dan wit dan blauw

Al weer jaren geleden kocht ik het boek Eerst grijs dan wit dan blauw van Margriet de Moor. Toen geïnspireerd door een recensie van De kegelwerper. En daarna is het boek in de kast beland. Pas vorige week besloot ik het eindelijk te lezen. Ik had geen idee meer waar het over zou gaan...

Het verhaal speelt rond vijf hoofdpersonen: Erik en Nellie, met hun zwakbegaafde zoon Gaby, en Robert en Magda. Bevriende gezinnen, maar ook weer niet altijd. Mysteries. Waarom is Robert de laatste tijd zo stil? Waar is Magda tijdens haar jarenlange afwezigheid een tijd terug, geweest? Hoe heeft Magda Gaby weten te benaderen en geïnteresseerd gekregen voor de sterrenhemel? Waarom is de relatie tussen Erik en Robert soms zo kil?

Vragen die niet allemaal beantwoord worden, slechts enkelen wel. Het verhaal is verteld vanuit de gezichtspunten van de verschillende hoofdpersonen. Allemaal in een deel van het boek, waarbij Nellie en Gaby 'samenwerken'. Mysteries worden zo steeds duidelijker.

Interessant opgebouwd, mooi geschreven. Waarom het verhaal me zo langzaam pakte is me een volkomen raadsel....

Geen opmerkingen: