29 juni 2010

Code Rebecca

Na het lezen van Door het oog van de naald twee jaar geleden, werd het weer eens tijd voor een Kenn Follett en wel Code Rebecca. Op de een of andere manier vond ik dit boek beduidend minder dan het vorige. Deels heeft het waarschijnlijk te maken met de locatie waar het zich afspeelt: Egypte (in plaats van Engeland). Met dat soort landen kan ik toch altijd wat minder. En ondertussen ben ik er ook echt wel van overtuigd dat spionage mijn genre niet is.

Maar dat betekent niet dat dit boek slecht was. Het verhaal zit goed in elkaar en is spannend. De Duitse spion Wolff gebruikt buikdanseres Sonja als lokaas. En dat blijkt te werken, via haar komt hij aan gedetailleerde informatie. Maar de Engelse agent Vandam heeft dezelfde gedachte en gebruikt de beeldschone Elene als lokmiddel. Is Wolff stom genoeg om daar in te trappen?

Of ik ooit weer iets van Follett lees, weet ik nog niet. Misschien iets van zijn nieuwere werk, waarin de oorlog (en spionage?) geen rol spelen.

Geen opmerkingen: