24 juli 2010

De schapen van Glennkill

Ontspannende literatuur voor tijdens een weekendje Dublin, dat was het doel van dit boek: De schapen van Glennkill van Leonie Swann. En dat is gelukt. George, de herder van de schapen wordt aan het begin van het verhaal dood gevonden. De schapen hielden van hem en willen weten wat er gebeurd is.

De schapen luisteren de mensen die in de wei komen af, maar natuurlijk begrijpen ze niet alles. En ze begeven zich naar het dorp om daar de mensen af te luisteren. Makkelijk is het niet en ze verzinnen veel flauwekul, maar uiteindelijk wordt toch duidelijk wat er gebeurd is. De verschillende eigenschappen van de verschillende schapen helpen hen behoorlijk.

Er zitten wat zweverig stukken in het verhaal en het had allemaal wat minder religieus gemogen, maar het verhaal is origineel en grappig. Prima voor tijdens een korte vakantie.

En in Dublin kwam ik er natuurlijk achter dat er veel meer Ierse schrijvers zijn die ik ken en ik kwam dus ook met een stapeltje literatuur terug.

2 opmerkingen:

Anna van Gelderen zei

Ik ben benieuwd wat je aan boeken uit Ierland mee terug hebt genomen. Bekende auteurs of ook nieuwe ontdekkingen?

Boekenwijs zei

Onvermijdelijk natuurlijk een James Joyce: A portrait of the artist of a young man. Dubliners heb ik kort geleden gelezen en Ulysses staat te wachten op de plank. Deze schijnt het goed te doen daar tussendoor.

En een nieuwe ontdekking: Flann O'Brian. Ik heb zijn verzamelde novellen gekocht, aangezien zowel At swim-two-birds (hoofdreden, met dank aan het Dublin Writers Museum) als The third policeman me aanspraken.

Verder vooral geïnsprireerd om (weer) eens iets van Oscar Wilde, Bernard Shaw, Roddy Doyle, John Boyne en Jonathan Swift te lezen. Van de meesten was ik me niet bewust dat het Ieren waren en van de meesten heb ik ook nog wel iets ongelezens staan. En aangezien je nieuwe boeken eenvoudig en voor dezelfde prijs via internet kunt bestellen, maar niet al te veel meegenomen.

En op een tweedehands boekenmarkt The blind assassin van Margaret Atwood goedkoop meegenomen. Het was maar goed dat het regende en er bijna geen kraampjes stonden, anders was het waarschijnlijk moeilijk geworden m'n koffer dicht te krijgen.