25 juli 2010

Van den Vos Reynaerde

Nadat mijn Iraanse collega beweerde dat er niet veel Nederlandse literatuur is (want ze kent het niet, en de Duitse wel), ben ik eens op zoek gegaan naar was ik aan ouds (want daar ging het eigenlijk om) had liggen. En dat was bijvoorbeeld een bulkboek met Van den vos Reynaerde. Het is niet het gehele boek in MiddelNederlands, maar een groot gedeelte, met daarnaast een letterlijke vertaling en een vloeiend leesbare hertaling. En daarbij aan het begin en tussendoor nog wat uitleg, wat het verhaal beter te plaatsen maakt.

Natuurlijk kende ik dit verhaal van mijn middelbare school Nederlands, maar het was leuk om opnieuw te lezen en de uitleg is verhelderend. Dit bulkboek ga ik dus maar aan die collega uitlenen :).

Ook opgenomen in dit zelfde bulkboek zijn enkele fabels van Jacob van Maerlant uit Der Naturen Bloeme (1270). Ook hierbij wat uitleg over het onstaan ervan. En natuurlijk zijn de vreemdste creaturen eruit gehaald om iets te laten zien over die tijd in slechts 10 pagina's.

Al met al een aardig bulkboek, met een goede mix van info en het echte werk. En eenvoudig leesbaar in een paar uur.

Geen opmerkingen: