14 december 2011

The last battle

Eindelijk las ik dan ook het zevende en laatste boek uit de Narnia-reeks van C.S. Lewis: The last battle. En hoewel ik het snel uit had, was het niet mijn soort boek. Te veel fantasy, te veel vechten, te veel goede afloop en te veel bijbelse referenties.

Dat laatste wist ik natuurlijk vooraf en kwam ik ook al in eerdere delen tegen, maar deze keer vond ik het gewoon storend. De ezel verkleed als Aslan, hoezo een valse profeet? Dwergen die alleen voor zichzelf kiezen en daardoor ook het mooie niet zien. Naria vergaat en er is een nieuw Narnia, waar alles beter is. Tsja, gewoon niet voor mij.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik deze serie gelezen heb. Maar ik had het beter als tiener kunnen doen. Dan had ik waarschijnlijk over de referenties heen gelezen, had ik de spanningsbogen lang genoeg gevonden en was misschien tevredener geweest met de goede afloop.

Geen opmerkingen: