22 februari 2012

De omweg naar Santiago

Mijn eerste kennismaking met Cees Nooteboom is via De omweg naar Santiago. Al een tijdje was ik nieuwsgierig naar deze schrijver en toen kreeg ik dit boek. Dat was anderhalf jaar geleden, vlak voor mijn eerste vakantie naar Spanje. Ondertussen staat mijn derde reis gepland.

Helaas weet ik niet heel erg veel van de geschiedenis van Spanje en dat maakt dit boek wel ingewikkeld. Hetzelfde geldt voor de vele architectonische beschrijvingen van de kleinste kerkjes. Een onderwerp waar ik niet zoveel mee heb.

Maar dat betekent niet dat ik dit boek niks vond! De schrijfstijl van Nooteboom vind ik heerlijk, zolang je er de tijd maar voor neemt. En het boek is opgedeeld in ong. 25 losse verhalen, die in korte tijd te lezen zijn. En ik had de uitvoering met foto's, dus er is genoeg te kijken.

Ik kan me goed voorstellen dat ik dit boek nog eens zal lezen als ik vaker in Spanje ben geweest en me iets meer z'n geschiedenis verdiept heb. En van Nooteboom zal ik zeker meer lezen. Hij dwaalt weliswaar via vele omwegen, maar die zijn zeker interessant. Want zo kom je toevallig zaken tegen. En naar zijn romans ben ik ook nieuwsgierig geworden.

1 opmerking:

Koen zei

Leuk, ik heb het boek zien liggen en jouw bespreking geeft me een zet in de goede richting. Lijkt me wel een boek voor mij. Nog nooit in Spanje geweest overigens ;-)