12 april 2012

Dotter of her father's eyes

Het boek Dotter of het father's eyes van Mary Talbot wil ik al een tijdje lezen. Toen ik het op NetGalley zag staan, was de keuze dus snel gemaakt.

Eerlijk gezegd weet ik niet precies waarom ik het zo graag wilde lezen. Waarschijnlijk omdat het een biografie in een graphic novel is. Na Stitches en Persepolis vermoed ik dat die vaak wel in goede aarde zullen vallen. Uiteindelijk werkt dat ook bij dit boek. 

Wat me aan het twijfelen maakte? James Joyce speelt een belangrijke rol in dit boek. Tot nu toe las ik alleen Dubliners van hem, en daar was ik niet echt door overdonderd. Toen ik een paar jaar geleden in Dublin was, heb ik zijn museum niet eens bezocht.
Toch vond ik het interessant. De vader van de auteur is onderzoeker naar James Joyce en gebruikt ook thuis regelmatig zinnen uit z'n werk. Daarnaast werkte hij hard en was de relatie met zijn dochter moeizaam. Dat zelfde gold voor James Joyce.

Het verhaal is mooi getekend en door verschillende kleurgebruik is het ook duidelijk over wie het gaat: het heden, het verleden van de auteur of het leven van de dochter van James Joyce. Een aanrader voor een ieder met enige interesse in Joyce.

1 opmerking:

Iris zei

Ik heb niets van Joyce gelezen, maar vond het toch een erg mooi boek, vooral door de tijdsbeelden en de rol van vrouwen en de relaties van de meisjes met hun vader, die in het boek centraal stonden.