30 juni 2012

Juni

De sfeer in het boek Juni van Gerbrand Bakker is even drukkend als dat in zijn debuut Boven is het stil. En opnieuw is het boek ontzettend Nederlands. Hoe ik dat precies moet  omschrijven, weet ik eigenlijk niet.

Het verhaal begint met een bezoek van de koningin aan het noorden van Noord-Holland in juni '69. De beschrijving van een mooie dag voor de regio, maar ook een tragische dag voor familie Kaan. 

Wat er precies gebeurd is, blijft lang onduidelijk, maar komt uiteindelijk wel. Het grootste deel van het verhaal speelt in het heden en speelt zich af op een dag. De dag dat een van de broers Kaan een graf gaat opknappen, oma Kaan 'op het stro' zit en het verleden langzaam wordt opgehaald.

Een mooi boek dat ik met plezier las. Drukkend en indrukwekkend. Ik ben een nog grotere fan van Gerbrand Bakker geworden.


Dit boek las ik in het kader van Dutch Lit Month, gehost door Iris on books.

Geen opmerkingen: