25 november 2012

De breinaaldmoorden

Wat een ontzettend vreemd boek is dit, De breinaaldmoorden van Hellinga sr. Het is een detective en er gebeuren vreselijke dingen. Aan de andere kan lijkt het soms ook wel satire en moest ik vreselijk lachen om hoe knullig/onverwacht/ongeloofwaardig sommige zaken gingen.

In hoofdstuk 1 wordt er een heroïnehoertje vermoord met een breinaald. Daarna is het rustig rond dit type moord en verplaatsen we ons naar Bikhoven en huisarts Joris. Daar verwikkelen we ons in een ingewikkeld liefdesspel tussen Maria en Karel, waarvan de laatste haar liefde is, maar ook al jaren in Brazilië zit. En natuurlijk vindt er een moord plaats in Bikhoven. En  bemoeit huisarts Joris zich met het oplossen daarvan. 

Het hele verhaal komt op mij wat slapstick-achtig over. En ouderwets. Het is begin jaren 80 geschreven, dus misschien was het toen echt nog wel zo (ik zou het niet weten, toen was ik nog baby). Dan is er de afgelopen 30 jaar veel veranderd (en ja, dat ik sowieso zo). 

Al met al best aardig tijdverdrijf, dit boek, maar ook niet meer dan dat.

Geen opmerkingen: