12 februari 2013

Life of Pi: de film

Het is alweer ruim twee weken geleden dat ik de film Life of Pi zag. Hoelang het is geleden dat ik het boek las, weet ik niet. Ik weet alleen dat dat was voordat ik blogte. De film en het boek met elkaar vergelijken is dan ook moeilijk. 

Wat ik me van het boek vooral herinner, is dat het me in verwarring achterliet. Wat was er nou eigenlijk gebeurd? Die schipbreuk, ja, die geloof ik wel. Maar wat gebeurde er daarna. Overleeft Pi op het schip met een aantal dieren? Of overleeft hij door zijn fantasie? Ook na de film blijft deze twijfel. Welk verhaal is waar?

De film vond ik ontzettend indrukwekkend en het gebruik van 3D was erg goed gedaan. Ik was af en toe echt bang zeeziek te worden op dat schommelende bootje en zo'n tijger is echt eng als hij op je afkomt.

Wat me alleen opviel - en enigszins tegenviel - is de grote rol die religie speelt in het verhaal. Uit het boek kan ik me dat niet herinneren. Maar desalniettemin is deze film een aanrader, ongeacht of je het boek wel of niet gelezen hebt.

3 opmerkingen:

Koen zei

Dan moet ik binnenkort het boek maar eens lezen; ik heb het nog liggen. Of beter eerst de film gaan zien?

Boekenwijs zei

Dat is een moeilijke vraag, want het boek las ik al lang geleden. Ik weet wel dat ik toen niet zo goed wist wat ik ermee aan moest. En ik geloof dat de film ook prima is zonder het boek te kennen. Maar ik geloof niet dat ik je hier een eenduidig advies over kan geven.

Anoniem zei

Hoi Boekenwijs, misschien kan je het boek nog eens opnieuw lezen. Religie speelt namelijke een erg grote rol in het boek. Ikzelf heb het in het Engels gelezen, maar wil hem binnenkort in het Nederlands herlezen om zo niets te missen!