25 mei 2013

De kip die over de soep vloog

De titel De kip die over de soep vloog sprak me meteen aan. En ik wist dat dit boek van Frans Pointl toch wel een beetje een klassieker is. Meer wist ik niet toen ik aan dit boek begon. Een boek over de oorlog, of eigenlijk meer over na de oorlog, had ik niet meteen verwacht. En ik vermoed dat ik vroeger zoveel over de oorlog heb gehoord, dat ik niet zo snel meer naar oorlogsboeken grijp.

Gelukkig vond ik dit boek erg interessant en las ik het in een dag uit. Vanaf het begin hangt er een donkere sfeer. Frans is Joods en z'n moeder is psychisch gehavend uit de oorlog gekomen. Daarvoor pianolerares, daarna geen muziek meer. En ook nog eens volledig berooid.

Alle leuke dingen die Frans doet, houdt hij voor zichzelf, lol bestaat er in het leven van zijn moeder niet meer. 

Een goed en beklemmend boek.

Dit is het 4e boek dat ik las voor "Ik lees Nederlands!

Geen opmerkingen: