13 april 2014

Een dag om aan de balk te spijkeren

Waar ik dit boek als eerste zag weet ik niet meer. Waarschijnlijk was het op de blog van Inge. En daarna zag ik Rinus Spruit bij Boeken, waar Wim Brands erg enthousiast was over het boek en het interview nogmaals mijn interesse voor het boek wekte. Dus het werd tijd voor me op Een dag om aan de balk te spijkeren te lezen.

Maarten is een boerenzoon, opgegroeid op de Zeeuwse platteland, met een vader die een klein land heeft en moeder die overlijdt als Maarten een tiener is. Maar hoewel zijn hart bij het het Zeeuwse land lijkt te liggen, gaat hij voor een verplegersopleiding naar Rotterdam. Hij werkt hard en wordt goed in z'n vak. Maar hij is ontzettend onrustig en onzeker, in geen enkele baan houdt hij het lang uit. En hetzelfde geldt voor zijn relaties met vrouwen.

De sfeer van het boek deed me al snel denken aan de boeken van Gerbrand Bakker en ook aan het boek Sneeuweieren dat ik vorig jaar las. En zonder moeite word ik meegenomen naar het Nederland uit de jaren 50, 60, 70. En weer terug naar het heden.

Het verhaal gaat weliswaar over Maarten, maar er zitten veel autobiografische elementen in het boek verwerkt. En het is prachtig opgeschreven. Weer een schitterend boek van Nederlandse bodem.


Dit is het 7e boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

2 opmerkingen:

Inge zei

Ja, dit boek is echt een juweeltje. Je gaat echt om Maarten geven. En het omslag is zó mooi!

Inge zei

En bedankt voor de tip van 'Sneeuweieren'!