25 oktober 2014

IV

Is het nu beledigend of juist complimenteus als ik IV van Arjen Lubach vergelijk met Dan Brown? Een dode, een mysterie uit verleden, een achtervolging door de stad, aanwijzingen die alleen voor de hoofdpersoon een duidelijk licht werpen op de kwestie.

Elsa is met haar vriend en zoontje op vakantie in Frankrijk. Ze zit in het vakantiehuis van haar vader. Dan krijgt ze een telefoontje. Haar vader is overleden. Alleen vliegt ze terug naar Nederland. Al snel blijkt dat hij niet zomaar is overleden. En is ze wel afgehaald door de politie?

Een speurtocht met achtervolging door Amsterdam volgt. Met daarbij een historische document van Thorbecke in de hoofdrol. Het is een ontzettende spannende pageturner. En de lange uitwijdingen over semi-wetenschappelijke onderwerpen die me bij Dan Brown ergeren, blijven gelukkig veelal uit.

Het boek was misschien niet helemaal wat ik verwachtte, maar ik las het met plezier. En het leest als een trein.

En ach, ik kan wel mopperen over Dan Brown, onderhand las ik toch drie van zijn boeken en zag ik twee films, waarbij ik van de Da Vinci Code zowel het boek las als de film zag.


Dit is het 16e boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

Geen opmerkingen: