14 november 2014

20 fragments of a ravenous youth

Xiaolu Guo ontdekte ik vorig jaar per ongeluk toen ik in een aanbieding UFO in her eyes kocht. Dit boek sprak me erg aan en ik ging op zoek naar meer van haar. Afgelopen maand las ik 20 fragments of a ravenous youth. Opnieuw een boek dat me wel even bijblijft.

De beide boeken hebben een aantal zaken gemeenschappelijk: het gaat over een jonge vrouw, zij groeit op het platte land, verhuist naar de stad en overziet vervolgens de grote verschillen. Het is een intrigerende onderwerp, dat wellicht ook deels op mezelf van toepassing is. Gelukkig zijn de verschillen in de Nederland een stuk kleiner dan in China.

Fenfang vertrekt op haar 17e naar de grote stad. De eerste ontmoeting met Beijing is heftig, maar ze weet onderdak te vinden en heeft steeds een ander baantje. Op een gegeven moment wordt ze figurant in series en films. Ze hoopt dat dit de deur opent naar een toekomst als scenarioschrijfster.

De vertelvorm van dit verhaal is erg origineel. In 20 chronologische fragment wordt het verteld. Elke keer is het weer even puzzelen hoeveel tijd er verstreken is en of we veel gemist hebben. Dat laatste valt geloof ik wel mee. Op deze manier krijgen we een leuke inkijk in het leven van Fenfang en haar ontwikkeling.

Het is een boek dat snel leest en ondertussen ook indruk op me maakte. Deze schrijftster blijf ik dus lezen.

Geen opmerkingen: