22 november 2014

De brandweerauto die verdween

De brandweerauto die verdween is alweer het vijfde deel in de serie over Martin Beck, geschreven door Sjöwall en Wahlöö. Van de zomer zag ik voor het eerst ook eens een tv-aflevering van Martin Beck. Ik vroeg me af of het daadwerkelijk een van de boeken was of dat de tv-personage geinspireeerd is op het boek. Ik vermoed eigenlijk het laatste.

Dit boek is, evenals alle boeken in de serie, maatschappijkritisch. Ditmaal betreft het onrecht de internationale drugshandel. Iets wat lijkt op zelfmoord lijkt veel meer te zijn. De politie wordt op het spoor gezet door de naam van Martin Beck geschreven op een briefje.

Opnieuw een onderhoudende thriller, met daarbij achtergrondinformatie. Het blijft wel altijd wennen, een wat ouder boek. En hoewel dit boek uit 1969 is, is er een wereld van verschil. Dat dat op technologisch gebied is, valt me niet meer echt op. Maar de manier waarop de politie met jonge vrouwen omgaat, eigenlijk hoe er überhaupt over vrouwen gesproken wordt, dat voelt zo ouderwets en ik kan me bijna niet voorstellen dat dat nog maar 45 jaar geleden is. Ook wel weer eens goed om me dat te realiseren en blij te zijn met hoe dat nu is.

Op naar deel 6: De man die even wilde afrekenen

Geen opmerkingen: