30 november 2014

De piano

Volgens mij is de film 'The piano' stukken bekender dan het verhaal in boekvorm van regisseur Jane Campion. Maar zoals bij mij meestal het geval: de film heb ik niet gezien.

Het verhaal zal bij velen bekend zijn. De stomme Schotse Ada wordt uitgehuwelijkt aan een Schot in Nieuw-Zeeland. Met als belangrijkste bezittingen: de piano en dochter Flora. Haar toekomstige man Alisdair kent ze niet vooraf, maar dat maakt niets uit. In Schotland lijkt haar toekomst ook niet te liggen.

Het boek begint ermee dat Flora en Ada aankomen op een Nieuw-Zeelands strand. In de loop van het verhaal komen we erachter hoe Ada's situaties is ontstaan: stom en een dochter. De relatie met Alisdair en het leven in de tropen gaan niet over rozen. Helemaal als ze de (ook) alleenstaande Baines beter leert kennen door hem pianoles te geven.

Het is een magisch verhaal, maar het kan allemaal zomaar echt gebeurd zijn. De werkelijkheid is wel vaker gekker dan een verzonnen verhaal. Zelf moest ik me steeds bij de les houden en bedenken dat het in Nieuw Zeeland afspeelt en niet in Nederlands-Indiƫ. Hoewel dat eigenlijk niet uitmaakt, ook had dit gebeurd kunnen zijn.

Geen opmerkingen: