26 januari 2015

De vlucht

Ergens kwam ik een goede recensie tegen van De vlucht van Jesús Carrasco tegen. Geen idee meer waar, maar het trok me over de streep om dit boek aan te schaffen. Toen ik aan dit boek begon, twijfelde ik echter wel even of dat zo'n goede keuze was.

Het verhaal begint met een naamloze jongen (vroege tiener?) die op de vlucht is uit zijn dorp. Waarom wordt niet genoemd, maar in de loop van het verhaal komen vermoedens. Het dorp ligt waarschijnlijk ergens op het Spaanse platteland. De omgeving is onherbergzaam en droog.

Als snel ontmoet deze jongen een herder. Zijn redding. Deze herder helpt hem. Samen trekken ze rond. Met alle ellende van dien.

Ik vind het moeilijk om dit verhaal te plaatsen. Het lijkt alsof het zich ontzettend lang geleden afspeelt. Aan de andere kant vermoed ik ergens ook dat het recent is, maar in een voor mij volledig onbekende omgeving. Me in het verhaal verplaatsen vond ik wat lastig, maar het verhaal zelf vond ik wel erg meeslepend .Dus uiteindelijk toch een goede keuze om het te gaan lezen.

Geen opmerkingen: