07 april 2015

Letterkundig museum

Eindelijk heb ik dan een Museumkaart aangeschaft. Langzamerhand begin ik me steeds meer voor kunst te interesseren, maar mij moet je geen uren in een museum rond laten lopen (Escher in het Paleis uitgezonderd). Toegangskaartjes vind ik al gauw vrij duur, maar ik vind het wel leuk om een uurtje even rond te lopen en datgene te bekijken waar ik dan interesse in heb. Eens kijken of me dat gaat lukken, met een ongedwongen gevoel.

De aftrap was een bezoek aan het Letterkundig museum. Omdat het in de buurt is en omdat ik van lezen hou (o ja, ik schrijf dit op een boekenblog, dus dat mag duidelijk zijn). Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. De zaal met schilderijen van schrijvers is overweldigend. Dus ik koos voor kijken (en luisteren via de audiotour) naar wie ik kende.

Ook het Pantheon vond ik overweldigend: 100 schrijvers met een kort verhaal. Mijn gebruikelijke tactiek van alle info opnemen werkte niet, dus ook hier bekenden gekozen. Resultaat: geïnspireerde tot het oppakken van de Nederlandse literatuur zoals me die bij het vak Nederlands is bijgebracht. De schijvers uit de 'Dautzenberg'. Wordt hopelijk in een verzameling logs vervolgd....

Erg leuk vond ik ook de kleinere tentoonstelling met tekeningen die als omslag van jeugdboeken hebben gefungeerd. Een feest van herkenning. Leuk vooral: duo-tentoonstelling met Meermanno, dus daar wil ik binnenkort eens gaan kijken.

Dus als je in de buurt bent: rondlopen is leuk en kom geïnspireerd weer naar buiten!

Geen opmerkingen: