26 april 2015

Villa des roses

Af en toe heb ik een periode met wat saaiere werkzaamheden. Dat zijn van die momenten waarop ik ervoor kies om ondertussen naar een luisterboek te luisteren. Via de LuisterBieb vond ik Villa des Roses van Willem Elsschot, een boek van deze schrijver dat al een tijdje op mijn leeslijst stond. Een mooie gelegenheid.

Dit boek is het debuut van Elsschot. Het heeft al dezelfde bijzondere stijl als zijn bekendere boeken Lijmen/Het been en Kaas. Het verhaal gaat over een den verhuurders en bewoners van een familiepension. Voor meneer en mevrouw Brulot is het van belang dat hun gasten betalen voor wat ze krijgen. Er wordt efficiënt gemarchandeerd (eieren uit eigen tuin verkopen en dan goedkopere eieren bij het ontbijt zetten, een typische Elsschot-truc).

 Voor de gasten gaat het erom om prettig samen te kunnen leven. Maar ze hebben allemaal wel een verhaal. Er is een zelfmoord. En één van de gasten krijgt iets met een dienstmeisje, wat natuurlijk eindigt in een ongewenste zwangerschap.

De verhaallijnen zelf zijn misschien niet eens het meest bijzondere. Het is de combinatie met de schrijfstijl die ervoor zorgt dat ik graag Elsschot lees.



Dit is het zesde boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!
(en tevens mijn tweede Vlaamse boek)

Geen opmerkingen: