29 juni 2015

Waanzin in de wereldliteratuur

Afgelopen week bracht de postbode de me Steinz - Gids voor de wereldliteratuur. En ik realiseerde me toen dat ik Waanzin in de wereldliteratuur van Pieter Steinz nog niet had gerecenseerd. Het boekenweekessay van dit jaar. Volgens mij is dit boekje een mooi voorproefje van het grote werk.

Waanzin, gekte en, wat minder extreem, psychische problemen, vind ik altijd interessant in de literatuur. Hoe gaat de omgeving van de 'getroffene' er mee om en hoe beleeft hij/zij het zelf? Er komt dan ook een aantal boeken voor in dit essay dat ik al ik eens las, zoals Madam Bovary, Frankenstein en Schachnovelle. Anderen staan al lang op mijn lijst/in de kast, zoals Catch-22 en American Psycho. En gelukkig staat er ook nog heel veel in wat ik niet kende en nu graag wil lezen.

Een tocht door Het Dolhuys in Haarlem vormt de rode draad in het essay. Dit museum staat dan ook meteen op m'n wishlist. En na het lezen van dit boek is m'n feedreader aangevuld met het blok van Pieter Steinz: Read around the globe.




Dit is het tiende boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

2 opmerkingen:

Koen zei

Benieuwd wat je van de Dikke Steinz vindt. Ben zelf nog aan het twijfelen of ik hem moet kopen...

Boekenwijs zei

Ik kom er nog niet echt aan toe om er even voor te gaan zitten, maar het is een heerlijk bladerboek. Toen ik hem en zijn dochter bij het uitkomen van de Dikke Steinz bij de DWDD was ik echter meteen verkocht.
Maar eerst ga ik het nieuwste boek van Steinz lezen: Lezen met ALS. Dun en toegankelijk (en waarschijnlijk houd ik er een hele lijst nog te lezen boeken aan over).