04 januari 2016

Lezen met ALS

Nadat ik Pieter Steinz een tijd terug voor het eerst in DWDD zag, ben ik fan. Destijds ging het over zijn boek 'Steinz'. Dat ligt hier ook, maar is er niet eentje om van achter naar voren te lezen, maar om door geïnspireerd te raken. Dat laatste lukt trouwens met Lezen met ALS ook prima.

Dit boek is een bundeling van zijn columns in het NRC die hij is gaan schrijven nadat de slopende ziekte ALS bij hem was geconstateerd. Nu ben ik geen NRC-lezer, dus voor mij waren ze allemaal nieuw. Geïnspireerd door een boek, verteld Steinz over een onderdeel van zijn ziekte en wat dat voor hem betekend. Daarbij verwijzend naar het genoemde boek en dit koppelend aan zijn eigen leven.

In de 52 stukken worden even zovele boeken genoemd, waarvan ik een groot deel graag wil lezen. En in diezelfde stukken wordt het verloop van de ziekte en bijbehorende ongemakken zonder gene beschreven. Een interessante combi en een boek dat vraagt om doorlezen. Rustig aan is echter beter, want zoals gebruikelijk bij gebundelde columns, herhaling valt eerder op. En helemaal niet erg om langzamer te lezen, zo blijft er langer het vooruitzicht op een interessant stuk.



Dit is het zestiende boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

Geen opmerkingen: